Kundehistorie

Når app’en ikke er for alle!

Kollektiv transport skal være for alle. Også for de rejsende, der ikke kan eller ikke ønsker at benytte en app. Rejsekort & Rejseplan tilbyder derfor fremadrettet både en appbaseret samt en kortbaseret billetløsning.

Rejsekort & Rejseplan har det sidste par år arbejdet intensivt med digital inklusion i forbindelse med fremtidens billetløsning. Fremtidens billetløsning er bl.a. et nyt Digitalt Rejsekort som app og alternative løsninger til dem, der ikke kan eller ikke ønsker at bruge den nye app.

Rejsekort & Rejseplan arbejder målrettet og strategisk med at sikre sammenhængende løsninger, der understøtter de rejsende med den kollektive transport. Udgangspunktet er, at alle borgere har lige ret til og muligheder for at anvende den kollektive transport.

Udfordringen at få alle med

Rejsekort & Rejseplan har stor bevågenhed om udfordringerne med at tilbyde en billetløsning for alle.

For hovedparten vil en app-baseret løsning være attraktiv og et naturligt valg. Men for et mindretal af de rejsende med særlige behov, fx handicappede, ikke-digitale ældre eller borgere, der nærer mistillid til apps, kan en app-baseret løsning være en forhindring.

Ifølge undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen” fra 2023 af Danmarks Statistik føler 23% af befolkningen mellem 15-89 år sig digitalt begrænsede. Samtidigt er det kun lige knapt halvdelen over 74 år, der svarer ja til at kunne installere en app.

Antallet af rejsende, der af forskellige årsager ikke kan benytte en app, kan derfor være væsentlig.

Rejsekort & Rejseplan vurderede på den baggrund, at der var behov for et alternativ til app for denne gruppe.

Inddragelse og brugerrejser

For at sikre de rigtige løsninger til ikke-digitale rejsende valgte Rejsekort & Rejseplan at have stort fokus på at inddrage relevante brugere og interessenter samt simulere brugerrejserne i løsningerne. Rejsekort & Rejseplan fulgte hermed principperne om bl.a. ”Design løsninger for alle” og ”Stil anvendelige alternativer til rådighed” fra Digitaliseringsstyrelsens principper for digital inklusion. Brugerinddragelse og brugerrejser er her centrale elementer i realiseringen.

Interessentinddragelsen omfattede et bredt spektrum af kommende brugere, såvel digitalt understøttede brugere som brugere med særlige behov. Derudover blev Danske Handicap organisationer og interesseorganisationer som Ældresagen og Danske Seniorer involveret. Denne brede interessentinddragelse sikrede, at den samlede løsning så vidt muligt blev designet til at være let anvendelig for alle.

Brugere og interesseorganisationer blev tidligt inddraget for at afprøve og udfordre de forskellige ideer og scenarier. Hertil benyttede Rejsekort & Rejseplan sig af personas og brugerrejser til at målrette, designe og fastholde løsningsmulighederne.

Ved at visualisere brugerrejserne og målrette disse til udvalgte personas med særlige behov, blev det lettere at simulere brugerrejserne og drøfte især de kritiske situationer, fx skift af transportform fra bus til tog på rejsen. Interessenterne stillede de kritiske spørgsmål, fx i forhold til de svære billet-kontaktpunkter før og under rejsen. Dette sikrede, at fremtidens rejsebilletløsning blev så gennemtænkt og kvalitetssikret som muligt i designfasen.

It-målbillede som fundament for det igangværende udviklingsarbejde

Ved valget af alternative løsninger til ikke-digitale rejsende er der risiko for en fragmenteret løsningsarkitektur. Dette skyldes bl.a., at løsningerne kan kræve komponenter fra forskellige leverandører. For at modvirke dette valgte Rejsekort & Rejseplan at fastlægge og arbejde efter en målarkitektur, der så vidt muligt sikrer homogenitet og sammenhæng i udviklingsarbejdet.

Målarkitekturen blev visualiseret med et it-målbillede for det fremtidige systemlandskab. Dette blev således et billede på en klar og prioriteret udviklingsretning for de nye billetløsninger. It-målbilledet sikrer fokus på at skabe sammenhæng og konsolideringer i det eksisterende systemlandskab også med henblik på lavere drift- og vedligeholdsomkostninger.

Er du interesseret i digitalisering?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med den seneste viden